Su verslo valdymą studijuojančiais studentais – apie motyvaciją, kūrybiškumą ir užsispyrimą

Dzukijos magyro foto 1Po paskaitos apie šeimos verslą, kurioje Vilniaus universitete Kaune lankėsi „Dzūkų Magyras“vadovas Valius Čepanonis, įspūdžiais dalijasi VU Kauno fakulteto Verslo valdymo studijų programos III kurso studentai.  VU KnF Socialinių mokslų ir taikomosios informatikos instituto profesorės dr. Astos Mikalauskienės iniciatyva, lapkričio viduryje jie turėjo galimybę sėkmingo verslo istoriją išgirsti iš pirmųjų lūpų – nuosavą verslą įkūrusio individualios įmonės vadovo iš Dzūkijos.

Patraukli šeimos įmonės „Dzūkų Magyras“ istorija

„Gastronomo, šeimos verslo įmonės „Dzūkų Magyras“ įkūrėjo Valiaus Čepanonio vizitas VU Kauno fakultete buvo labai įkvepiantis, ne tik įdomus. Jo sėkmės istorijoje labiausiai sužavėjo tai, kiek daug gastronomijos srityje pasiekė iš nedidelio Dzūkijos  kaimo kilęs žmogus, būdamas labai jaunas. Apkeliavęs daugybę šalių ir turėjęs galimybę jose likti kurti verslus, 2011 metais jis  nusprendė grįžti į gimtinę ir įkurti šeimos verslą gimtajame kaime.

Įsiminė V. Čepanonio kelis kartus pakartoti žodžiai, jog svarbiausia yra meilė darbui, kurį dirbi, nes be meilės nieko nepasieksime. Svarbu tikėti savimi ir nešti gerą aurą į paties kuriamą verslą. Atsakydamas į klausimą apie skirtumus tarp šeimos narių ir kitų darbuotojų, V. Čepanonis šmaikštavo, jog šeimos nariams tenka daugiau atsakomybės ir daugiau darbų. „Dzūkų Magyras“ visus darbuotojus motyvuoja ne tik darbo užmokesčio priedais, bet ir kelialapiais į poilsinius kurortus, bilietais į teatrą“.

Verslo valdymo programos (VV) III kurso studentė Adriana Gliaubičiūtė

„Pritariu Valiaus Čepanonio nuomonei, kad šeimos versle svarbiausia – motyvacija, kūrybiškumas ir užsispyrimas. Smagu, kad Prancūzijoje dirbęs šefas kurti verslo grįžo į Lietuvą. Direktorius ir gastronomas pristatė savo ir savo šaunosios kepyklėlės „Dzūkų Magyras“ istoriją. Smagu, kad visa šeima, pradėjusi nuo prancūziškų kanelių ir šakočių, juos kepa iki šiol, plėsdama savo gaminių asortimentą ir kepyklėlės žinomumą po visą Lietuvą“.

VV III kurso studentas Linas Razma 

Dzukijos magyro foto 2Apie šeimos verslą

Lietuvoje šeimos verslo tematika tiek viešojoje erdvėje, tiek akademiniuose sluoksniuose beveik nenagrinėjama. Dažniausiai „šeimos verslo“ sąvoka sutapatinama su „smulkaus ir vidutinio verslo“ (SVV) samprata. Tai ne visai tikslu, nors dauguma sprendžiamų problemų yra identiškos ir reikalauja panašių sprendimų būdų. Labiausiai atitinkantis šeimos verslo apibrėžimas yra šis: tai yra įmonė, kur šeimos nariai yra savininkai, turintys įtakos organizacijos strategijai ir pagrindinei politikai, palaikantys ketinimą išlaikyti verslą šeimoje bei valdantys pagrindinį akcijų paketą, o verslo valdymas perduodamas iš kartos į kartą.

Daugelyje pasaulio valstybių šeimos verslai sėkmingai gyvuoja ne vieną šimtmetį. Tokios įmonės yra dominuojančios tarp visų verslų, todėl ir jų ekonominė reikšmė labai didelė. Geriausiai žinomi pasaulyje šeimos verslai: “Levi’s”, “Ralph Lauren”, “Tommy Hilfiger”, “Walmart”, “Kongo Gumi”, “Prada”, “Nike”, “Johnson & Johnson”, “Motorola”, “Ford”, “Facebook”, “Samsung”.

Smulkiojo ir vidutinio šeimos verslo struktūrą sudaro artimiausi šeimos nariai – tėvai ir vaikai. Taip pat gali pasitaikyti ir šeimos narių, kurie mažiau susiję giminystės ryšiais, tačiau verslui vadovauja tik artimiausi šeimos nariai. Visuose šeimos versluose vyrauja panašūs principai – sąžiningumas, kruopštus komandinis  darbas, paslaugos atlikimo garantija, užsakovų pageidavimų išpildymas, pastangos. Šeimos verslas dažniausiai naudoja tradicines reklamos priemones – reklamą spaudoje, televizijoje ar lauko reklamą. Šeimos verslo kreditoriai dažnai būna ne tik bankai, bet ir šeimos nariai ar artimi giminaičiai. Neretai visi šeimos nariai investuoja savo asmenines lėšas, o tai leidžia įmonėms pasiekti norimus rezultatus. Dažniausiai šeimos verslas perduodamas vaikams, kurie nuo vaikystės yra supažindinami su verslu, jo specifika, baigia su verslu susijusius mokslus. Šeimos narių darbo užmokestis nesiskiria nuo samdytų darbuotojų, tačiau darbo krūvis yra žymiai didesnis, nes bendras šeimos narių tikslas motyvuoja darbuotoją – šeimos narį dirbti kokybiškiau ir daugiau.

Parengė VV III kurso studentai Dovilė Lukošiūtė ir Adomas Vaicekauskas.

Siekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, Universiteto tinklalapiuose naudojame slapukus. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su Vilniaus universiteto slapukų politika. Daugiau informacijos Sutinku