Raimundas_Matulevicius_copy.pngKibernetinis saugumas – vienas iš aktualiausių šių dienų iššūkių. Įmonės ir organizacijos, siekdamos apsisaugoti nuo įvairių atakų ar kenkėjiškos veiklos, imasi techninių, programinių bei organizacinių priemonių. Tobulėjant technologijoms ir informacijos apsaugos priemonėms, kibernetiniai nusikaltėliai taip pat ieško naujų būdų, kaip patekti į informacijos sistemas. Šie nusikaltėliai gali bandyti įsilaužti į bet kurią informacijos sistemą ar kompiuterinį tinklą, norėdami išbandyti savo jėgas arba, tikslingai pakenkti konkrečiai organizacijai ar konkrečiam žmogui ir dėl kitų priežasčių, todėl išmanyti kibernetinio saugumo sritį reikia kiekvienam.
Apie kibernetinio saugumo problemas, jų sprendimo būdus bei kibernetiniam specialistui būtinus įgūdžius pasakoja profesorius Raimundas Matulevičius, spalio mėnesį skaitęs paskaitas studijų programos Informacijos sistemos ir kibernetinė sauga studentams.

Kibernetinių atakų auka gali tapti kiekvienas

„COVID-19 pandemijos metu daugelis verslo veiklų buvo perkeltos į elektroninę erdvę, išaugo įvairių paslaugų pasiūla elektroniniu būdu, taip pat nuotolinis mokymas, nuotolinis paskaitų skaitymas. Natūraliai, didėjant elektroninių komunikacijų skaičiui, atsiranda platesnės galimybės elektroninėms atakoms“, – teigia Tartu universiteto Informatikos instituto profesorius R. Matulevičius.
Pasak profesoriaus, kibernetinių atakų tiesiogines ar netiesiogines padarinius gali pajusti kiekvienas interneto naudotojas. Atakos gali būti vykdomos tiesiogiai prieš įmones, ar bet kurį internetu besinaudojantį asmenį siekiant gauti informaciją, užkrėsti ar sugadinti sistemas, prašyti išpirkos ir panašiai. Vienos dažniausių – kompiuterių paslaugų ribojimo atakos (angl. denial of service attacks), prieigos kontrolės (angl. access control attacks) ar išpirkos reikalaujančios atakos (angl. ransomware attacks). Pavyzdžiui, lapkričio pabaigoje prieš vieną žinomą Lietuvos interneto paslaugų tiekėją įvykdyta DDos (angl. denial of service) ataka, dėl kurios sutriko jų teikiamos paslaugos. Minėtos DDos atakos tikslas – dideliais užklausų kiekiais atakuoti paslaugos tiekėją ir tokiu būdu visiškai arba dalinai sutrikdyti internetu teikiamas paslaugas. Tiesa, greita įmonės tinklo specialistų reakcija netrukus išsprendė problemą.

Kibernetinio saugumo išmanymas – būtinybė

„Nėra tokio fenomeno, kaip šimtaprocentinis saugumas“, – teigia prof. R. Matulevičius ir akcentuoja, kad „tobulėjant kompiuteriams ir atsiradus kvantiniams kompiuteriams bei skaičiavimams, taps svarbu suvaldyti informacijos keitimosi srautus taip pat apsaugoti juos nuo kvantinių saugumo grėsmių“. Todėl didele kibernetinio saugumo dalimi tampa dirbtinis intelektas, kurį naudoja ne tik specialistai, bet ir kibernetinio saugumo nusikaltėliai.
Pasak R. Matulevičiaus, ypatingas dėmesys turi būti skiriamas kibernetinei prevencijai: iš vienos pusės informacinės sistemos turi būti saugiai suprojektuotos, iš kitos pusės – vartotojai, naudojantys šias sistemas, turi suvokti bendrus kibernetinio saugumo principus, žinoti atsakomybę, bei elgtis atsakingai, kad nebūtų pažeidžiamas informacinių sistemų vientisumas, autentiškumas ir patikimumas. „Viena iš didžiausių grėsmių ir labiausiai pažeidžiama kompiuterinių ir informacijos sistemų dalių yra pats vartotojas“, – akcentuoja R. Matulevičius. – „Todėl reikia skirti didelį dėmesį žmonių kibernetiniam saugumui ir kritiniam mąstymui ugdyti.
Norint apsisaugoti nuo atakų reikia išmanyti bendrus kibernetinės higienos principus ir jų laikytis“. Be to, reikia atkreipti dėmesį, kad kibernetinių nusikaltėlių pasaulyje yra ir ypač aukšto lygio IT specialistų, todėl organizacijose dirbantys IT specialistai taip pat turi turėti aukštą kvalifikaciją.

Kibernetines atakos vykdomos ir iš smalsumo

Profesorius Raimundas Matulevičius sako, kad atakos gali būti vykdomos ne tik siekiant gauti informaciją, užkrėsti ar sugadinti sistemas, prašyti išpirkos ir panašiai. Kartais kompiuterines atakas vykdantys asmenys tą daro vedini smalsumo. Pavyzdžiui, jie nori išbandyti savo galimybes ir įrodyti, kad gali tai padaryti; kartais siekiama globalesnių tikslų, tarp jų ir nacionalinių (kai kompiuterinės atakos vykdomos siekiant tikslingai pakenkti valstybei, jos infrastruktūrai ar reputacijai). Tačiau, pasak R. Matulevičiaus, galbūt dažniausias kibernetinių atakų veiksnys yra ekonominis, kai siekiama įgyti prieigą prie bankinių duomenų, pavogti vertingą informaciją, kuri leistų gauti ekonominę naudą.

Pasak R. Matulevičiaus, norint apsaugoti kompiuterinę sistemą, pirmiausia, reikia suprasti, kas yra pati informacijos / kompiuterinė sistema ir kokius jos komponentus norime apsaugoti. Tai apima sistemos architektūros, verslo procesų ir aplinkos, kur bus naudojama ši sistema, analizę. Toliau yra svarbu išsiaiškinti, kokius duomenis ir / ar informaciją siekiame apsaugoti, kokios yra sistemos saugumo grėsmės, kokių ir kiek resursų skirsime sistemos saugumui užtikrinti.
Viena svarbiausių saugios kompiuterinės sistemos kūrimo veiklų – tai galimos žalos sistemai įvertinimas. Minėta analizė ir tinkamų saugumo priemonių parinkimas padės apskaičiuoti apsaugotos sistemos kaštus. Vėlesniais, apsaugotos sistemos kūrimo etapais yra realizuojami ir testuojami architektūriniai sprendimai, programuojamos ir įdiegiamos apsaugos priemonės.

Trys pagrindiniai gebėjimai, privalomi būsimam kibernetinio saugumo specialistui

Profesorius Raimundas Matulevičius primena apie informacijos vertę, būtinybę ją apsaugoti ir nenaudoti kenkėjiškiems tikslams pasiekti. Anot jo, per artimiausius penkerius metus didės atsakingų, motyvuotų specialistų, gebančių analizuoti, projektuoti bei kurti apsaugotas kompiuterines ir informacijos valdymo sistemas, poreikis. Todėl svarbu išskirti ir kibernetinio saugumo specialistų moralines vertybes, leidžiančias organizacijoms ir vartotojams patikėti jiems savo duomenų apsaugą. Itin sparčiai tobulėjančios technologijos – tai galimybė studentams patiems tobulėti ir kurti naujas technologijas, įgyvendinti novatoriškus sprendimus.
Šiuolaikinio informacijos saugumo specialisto darbui reikalingi trys dalykai: gebėti nustatyti su duomenų saugumu susijusias problemas; gebėti įvertinti galimą grėsmę bei gebėti pritaikyti tinkamas saugumo priemones. R. Matulevičiaus nuomone, kibernetinio saugumo specialistas ne tik privalo nustatyti ir įvertinti su duomenų sistemos saugumu susijusias problemas, bet ir pateikti sprendimo būdus.
Taigi pabaigę studijas Kauno fakulteto „Informacijos sistemos ir kibernetinė sauga“ studijų programos studentai mokės nustatyti informacijos / duomenų saugumo būtinybę, įvertinti reikalingą sistemos apsaugos lygmenį, surasti ir įvertinti saugumo rizikas bei jų poveikį sistemai, parinkti saugumo priemones, gebėti įdiegti saugumo priemones sistemoje, suprasti duomenų apaugos teisinius reikalavimus, privačių duomenų ir informacijos svarbą. Taip pat šiuolaikinis specialistas turi žinoti informacijos / kompiuterinių sistemų architektūrinius ypatumus, gebėti apsaugoti sistemas įvairiuose (komponentų, bendravimo, duomenų saugojimo ir kituose) lygmenyse.

 

Bendradarbiavimas su Kauno fakultetu

Profesorius Raimundas Matulevičius šiais metais VU Kauno fakultete skaitė paskaitas Informacijos sistemų ir kibernetinės saugos studijų programos (anglų k.) studentams. Prof. R. Matulevičiaus vedamų apsaugotų kompiuterio infrastruktūrų projektavimo paskaitų metu, studentai susipažino su saugumo rizikų projektavimo metodai, analizavo saugumo rizikas, ir mokėsi projektuoti apsaugotas sistemas.
R. Matulevičius kibernetinio saugumo patirtimi dalinasi tarptautiniuose projektuose. Atstovaudamas Tartu universitetą profesorius kartu su VU Kauno fakultetu ir kitais partneriais įgyvendina du projektus pagal Erasmus+ programą: „BlockNet“ (BlockChain Network Online Education for interdisciplinary European Competence Transfer) ir „CyberPhish“ (Safeguarding against Phishing in the age of 4th Industrial Revolution).

Profesoriaus R. Matulevičiaus darbinė patirtis

Kauno fakultete paskaitas skaitęs profesorius Raimundas Matulevičius kibernetinio saugumo žinias tobulino užsienio universitetuose: profesorius savo disertaciją apgynė Norvegijos mokslų ir technologijų universitete Trondheime, mokslininko karjerą tęsė Belgijos Namuro universitete. Profesorius dirba Tartu universiteto Informatikos institutas nuo 2009-ujų. Šis institutas yra vienas stipriausių informatikos institutų pasaulyje (pagal THE reitingą institutas yra tarp 176–200 stipriausių pasaulyje ir užima 63-ąją vietą Europos informatikos mokslo reitinge).
Profesorius yra skaitęs pranešimus Lietuvoje, įvairiose Europos šalyse, tiek kitur pasaulyje (JAV, Brazilija, Naujoji Zelandija, Japonija, Kinija, Indija, Kazachstanas, Gruzija, Tunisas, ir t.t.). Jis palaiko glaudžius ryšius su Baltijos šalių universitetais, tiek Estijoje, tiek Latvijoje, tiek Lietuvoje bei kolegomis iš kitų pasaulio universitetų, yra rengęs ne vieną konferenciją, ar kitokį renginį. Profesorius yra ne kartą kviestas į daktaro disertacijų svarstymo komisijas Lietuvoje. Jis yra knygos „Fundamentals of Secure System Modelling“ (Springer) autorius.

2020 m. Gruodžio 3 d. kviečiame dalyvauti „Blocknet“ projekto viešinimui skirtame renginyje, paklausyti projekto partnerių paruoštų pranešimų bei aktyviai dalyvauti diskusijoje.
Šio renginio tikslas – skatinti „BlockNet“ projekto plėtrą ir informuoti apie projekto metu gautus rezultatus.
Renginio dalyviai bus ne tik supažindinti su tarpdisciplininiais (nuotoliniais) „Blockchain“ kursais https://bit.ly/3mbdisl, kviečiami dalyvauti tam skirtame renginyje (gruodžio 7–11 d.) bet ir įvertinti parengtus kursus.
Daugiau informacijos renginio programoje https://bit.ly/374Iy64
Svarbu! Registracija į renginį https://bit.ly/3q4wF8H yra privaloma!

Apie projektą
Vilniaus universiteto Kauno fakulteto mokslininkai kartu su tarptautine mokslininkų komanda vykdo Europos Komisijos finansuojamą projektą „Internetiniai blokų grandinės technologijos mokymai Europos tarpdalykinių kompetencijų sklaidai“ (angl. „BlockChain Network Online Education for Interdisciplinary European Competence Transfer“ („BlockNet“).
Projekto dalyviai siekia sukurti ir įgyvendinti tarpdalykinius blokų grandinės technologijos mažojo tinklo internetinius kursus (angl. Small Network Online Course, SNOC).

Flyer_Professionals-page-001_copy.jpgFlyer_Students-page-001_copy.jpg

 

DSC02426-642x410.jpgAtsižvelgiant į epidemiologinę situaciją šalyje, visos studijų veiklos Vilniaus universitete (VU) iki šio rudens semestro pabaigos bus vykdomos nuotoliniu būdu

Išimtis, VU rektoriaus Rimvydo Petrausko teigimu, būtų taikoma tik laboratoriniams ir kitiems praktiniams užsiėmimams, kuriems reikalinga VU esanti įranga, taip pat veikloms, būtinoms studijuojančiųjų baigiamiesiems darbams rengti.

Karantino laikotarpiu VU Bibliotekoje (VU bibliotekos Mokslinės komunikacijos ir informacijos centre (MKIC), Centrinėje bibliotekoje ir kamieninių akademinių padalinių skaityklose) teikiamos tik leidinių išdavimo ir priėmimo paslaugos Vilniaus universiteto bendruomenės nariams. Leidiniai išduodami tik pagal išankstinį užsakymą. Knygų išdavimo ir priėmimo paslaugos teikiamos tik nekontaktiniu būdu. Naudotis bibliotekoje esančiomis darbo vietomis galimybės nėra.

Visa svarbiausia informacija ir toliau nuolat atnaujinama specialioje VU tinklalapio skiltyje vu.lt/covid-19.

hack-5332845_1920.jpgKibernetinis saugumas – vienas iš didžiausių šio amžiaus iššūkių, nes informacija įgyja vis didesnę vertę, o skaitmeniniai įrenginiai ir informacinės sistemos tampa vis patrauklesnės kibernetinėms atakoms. „Eurostat“ ataskaitoje teigiama, kad 2019 m. kas trečias 16–74 metų ES pilietis pranešė apie su saugumu susijusius incidentus, ir fišingas buvo dažniausiai minimas incidentas. Atsižvelgiant į pateiktą informaciją buvo nuspręsta, kad kovoje su kibernetinėmis grėsmėmis būtina naudoti ne tik aparatinės ir programinės įrangos saugos sprendimus, bet ir taikyti prevencines priemones.

Nuo 2020 lapkričio 2 d. prasidėjo dvejus metus truksiantis VU KnF ir partnerių inicijuotas projektas „CyberPhish“.

Šiai problemai spręsti VU KnF mokslininkai kartu su partneriais parengė starteginės partnerystės paraišką „Prevencinės priemonės kovai su fišingu 4-sios pramonės revoliucijos amžiuje“ ir gavo finansavimą pagal Erasmus+ programą.

Projekto tikslas – edukuoti aukštųjų mokyklų studentus, pedagogus, universiteto darbuotojus (bendruomenės narius), suaugusiųjų švietimo centrus ir verslo sektorius bei skatinti tikslinės grupės kritinį mąstymą kibernetinio saugumo srityje.

Projekto partneriai sukurs mokymo programą, el. mokymosi medžiagą, mišrią mokymosi aplinką, žinių ir įgūdžių įsivertinimo bei patikrinimo testus studentams ir kitiems naudotojams, siekiant apsisaugoti nuo fišingo atakų, įgyti kompetencijų, kurios padės atkreipti dėmesį į grėsmes ir imtis reikiamų prevencijos priemonių.

Projekto pradžioje numatyta atlikti studijų analizę apie fišingo atakų atpažinimą ir kritinį mąstymą taikant psichologinius aspektus. Taip pat būtų teikiamos rekomendacijos rengiant mokymo(si) priemonę. Gauti rezultatai padės sukurti: mokymo(si) programą ir medžiagą, testus, simuliacijų scenarijus ir gaires lektoriams mokytis bei rekomendacijas, kaip įsidiegti mokymo kursą.

Projekto pradžia 2020.11.02, projekto trukmė – 24 mėnesiai.

Projekto koordinatorius yra Vilniaus universitetas ir penki partneriai:
Tartu universitetas (Estija)
Altacom (Latvija)
Informacinių technologijų institutas (Lietuva)
DOREA švietimo institutas (Educational Institute, Kipras)
MACDAC konsultacinė kompanija (Engineering Consultancy Bureau, Malta)

Šis projektas finansuojamas remiant Europos Komisijai.
Šis leidinys [pranešimas] atspindi tik autoriaus požiūrį, todėl Komisija negali būti laikoma atsakinga už bet kokį jame pateikiamos informacijos naudojimą.

euUnion.png