„Labubu“ efektas: žaisliukas, kuris atskleidė pasikeitusias vartojimo tendencijas
Menininko Kasingo Lungo sukurtas Šiaurės miško elfo personažas „Labubu“ išgarsėjo 2019 m., kai Kinijos prekyboje pasirodė kaip pliušinis žaisliukas, išleistas bendrovės „Pop Mart“. 2025 m., pasitelkus reklaminius renginius ir nuomonės formuotojų dėmesį, jo populiarumas išaugo tiek, kad Jungtinėje Karalystėje prie parduotuvių formavosi įspūdingos eilės, o Lietuvoje pradėjo klestėti antrinė rinka ir prekyba padirbiniais. Šis fenomenas padėjo „Pop Mart“ iškilti tarp didžiausių šalies žaislų gamintojų ir kartu metė iššūkį tradiciniams ekonomikos modeliams, grindžiamiems racionalaus vartotojo samprata. Vilniaus universiteto Kauno fakulteto Socialinių mokslų ir taikomosios informatikos instituto doktorantė Gabija Stanislovaitytė atkreipia dėmesį, kad „Labubu“ sėkmė rodo augantį emocinių ryšių, socialinio statuso ir psichologinių veiksnių vaidmenį šiuolaikinėje ekonomikoje, kurioje prekės vertė dažnai apibrėžiama ne vien jos naudingumu ar kaina. Pasak jos, „Labubu“ pavertė žaislą savotiška ekonomikos mokslo inovacija, o šis reiškinys tampa svarbia pamoka ne tik verslui, bet ir visai visuomenei.
Paskelbti pagrindinio priėmimo į pirmosios pakopos studijas Vilniaus universitete (VU) rezultatai. Kvietimus studijuoti VU gavo beveik 4500 stojančiųjų, iš kurių virš 3600 valstybės finansuojamose vietose. Šiemet populiariausiomis studijų kryptimis išlieka socialiniai ir sveikatos mokslai, verslo ir viešoji vadyba, išaugo susidomėjimas ugdymo bei fiziniais mokslais.
Lietuvos aukštosios mokyklos neretai kritikuojamos dėl to, kad ką tik studijas baigusių specialistų kvalifikacija neatitinka realių darbo rinkos poreikių. Tačiau Vilniaus universiteto (VU) Kauno fakulteto Socialinių mokslų ir taikomosios informatikos instituto mokslininkė doc. Dovilė Balevičienė ir doktorantė Viltė Lubytė-Sinkevičienė teigia priešingai ir atkreipia dėmesį, kad mokslus neseniai baigusiems studentams pasireikšti dažnai trukdo klaidingas darbdavių požiūris ir ydinga darbo kultūra.
2025 m. rugpjūčio 25 d. baigiamas vykdyti EK finansuotas projektas