DI mokymai 2025 liepaDidėjant dirbtinio intelekto (DI) reikšmei švietimo, darbo rinkos ir visuomenėse srityse, vis aktualiau nuosekliai ir kryptingai stiprinti pedagogų bei kitų sričių specialistų kompetencijas. DI diegimas mokymo(si) procese keičia tradicinį ugdymo modelį, skatindamas integruoti kuo daugiau suasmenintų, dinamiškų ir technologijomis grįstų mokymosi praktikų.

Atsižvelgiant į šiuos pokyčius, Vilniaus universiteto Kauno fakulteto dėstytojai nuolat dalyvauja įvairiuose mokymuose, tarptautiniuose renginiuose. VU KnF dėstytojos doc. dr. Dovilė Vengalienė, lekt. Giedrė Dubauskienė ir prof. dr. Danguolė Satkauskaitė neseniai grįžo iš kvalifikacijos kėlimo kursų aukštųjų ir profesinių mokyklų dėstytojams Portugalijoje bei vasaros akademijoje Vokietijoje. Abiejų programų tikslai buvo panašūs: gilinti dalyvių teorines ir praktines žinias apie DI taikymo galimybes švietimo bei kitose profesinėse srityse, plėtoti kritinį požiūrį į technologijų integracijos poveikį bei skatinti tarptautinį bendradarbiavimą žinių kūrimo ir sklaidos kontekste.

Pasak dalyvavusių dėstytojų, tokie renginiai yra ypač svarbūs programoms, susijusioms su skaitmeniniu turiniu ir jo prieinamumu, kaip, pavyzdžiui, Audiovizualinis vertimas bei Audiovizualinis vertimas: skaitmeninio turinio prieinamumas, kur DI taikymas leidžia spręsti vertimo, lokalizacijos ir įtraukties klausimus. Dirbtinio intelekto etinių, teisinių ir praktinių aspektų refleksija tiesiogiai susijusi ir su Kalbos ir dirbtinio intelekto valdymo (anglų k.) studijomis – čia tarpdiscipliniškumas tampa būtina sąlyga norint atsakingai diegti kalbos technologijas įvairiose visuomenės srityse. Kritinis mąstymas ir DI taikymas taip pat itin aktualūs ir kitoms VU Kauno fakulteto koordinuojamoms programoms: Lietuvių filologijai ir reklamai (bei jos moduliams apie kūrybiškumą, skaitmeninę retoriką ar turinio rinkodarą), Marketingo technologijoms (lietuvių ir anglų kalbomis), taip pat Ekonomikai ir vadybai, Finansų analitikai, Informacijos sistemoms ir kibernetinei saugai. Visos šios programos jungia humanitarinį ir technologinį dėmenis – ši sąveika ir buvo skatinama renginiuose, kuriuose dalyvavo fakulteto dėstytojai.

Kvalifikacijos tobulinimas Portugalijoje: dirbtinis intelektas švietimo praktikoje

VU KnF vasara mokymai DILiepos 12–19 d. VU KnF dėstytojos D. Vengalienė ir G. Dubauskienė lankėsi Portugalijoje, Ponta Delgados mieste, kur dalyvavo kvalifikacijos kėlimo kursuose įmonėje „Learning Together“. Ši organizacija, turinti daugiau nei dviejų dešimtmečių patirtį suaugusiųjų mokyme, specializuojasi profesinio mokymo ypatumuose. Dėstytojos gilino žinias kvalifikacijos kėlimo kursuose „DI švietime: įrankiai ir metodai“ (angl. AI in Education: Tools and Techniques), skirtuose teikti edukologams išsamių žinių apie dirbtinį intelektą (DI) ir informacines bei komunikacines technologijas (IKT) kaip transformuojančius švietimo proceso įrankius.

Mokymų metu diskutuota, kaip integruoti dirbtinį intelektą į mokymo praktiką, siekiant pagerinti mokymo struktūrą, padidinti besimokančiųjų įsitraukimą ir suasmeninti mokymosi patirtį.

„Gilinomės į praktinį DI technologijų taikymą auditorijoje, analizavome inovatyvius DI ir IKT įrankius bei programinę įrangą, galinčią palengvinti ir praturtinti mokymosi procesą. Taip pat išsamiau susipažinome su priemonėmis, skirtomis DI ir „ChatGPT“ naudojimui ir atpažinimui, išbandėme rečiau taikomas „Google Forms“ ir „NotebookLM“ funkcijas“, – pasakoja VU KnF studijų programos Kalba ir dirbtinio intelekto valdymas (anglų k.) pirmininkė D. Vengalienė.

Dėstytojos kartu su kolegomis iš Italijos, Vokietijos, Ispanijos, Lenkijos ir Kroatijos, atstovaujančiais vidurinio ugdymo, aukštojo mokslo ir profesinio rengimo institucijoms, diskutavo apie dirbtinio intelekto veiksmingumą bei svarstė etinius jo taikymo aspektus, reikšmingus priimant pagrįstus sprendimus dėl technologijų integracijos švietimo aplinkoje. Praktinių užsiėmimų ir bendrų diskusijų metu dalyviai dalijosi gerąja patirtimi ir įžvalgomis apie DI ateities perspektyvas ne tik švietime, bet ir kitose srityse – versle, pramonėje, kultūroje ar net religijoje.

Dėstytojos pasidžiaugė, kad dirbtinio intelekto taikymo srityje Lietuvos atstovai parodė pažangumą kitų šalių atžvilgiu. Mokymų kursą praturtino ne tik galimybė pažinti Portugalijos gamtą, tradicijas ir kultūrą, bet ir platesnis Europos Sąjungos šalių švietimo sistemų kontekstas, kurį pristatė kolegos iš įvairių valstybių.

Vasaros akademija Vokietijoje: DI tarpdisciplininis taikymas

IMG 1947Liepos 16–20 d. Vokietijos mieste Degendorfe (vok. Deggendorf) vykusioje vasaros akademijoje „Dirbtinio intelekto taikymas profesinėje veikloje“, skirtoje alumnams, kurie buvo studijavę Vokietijos aukštosiose mokyklose ne trumpiau kaip tris mėnesius, dalyvavo VU KnF Audiovizualinio vertimo studijų programos dėstytoja prof. dr. D. Satkauskaitė.

Akademiją iš dalies finansavo DAAD (Vokietijos akademinių mainų tarnyba) ir Bayhost (Bavarijos akademinis centras Vidurio, Rytų ir Pietryčių Europai). Dalyviai net iš 15 šalių, atstovaujantys skirtingoms profesinėms sritims, diskutavo apie DI veiksmingumą bei svarstė jo taikymo etinius aspektus, reikšmingus technologijų integracijai darbinėje veikloje.

„Labai apsidžiaugiau, kad buvau atrinkta iš gausybės pretendentų kaip vienintelė atstovė iš Lietuvos. Žinoma, kaip audiovizualinio vertimo dėstytojai man aktualiausia buvo gilinti DI kompetencijas vertimo, lingvistikos, kalbų mokymo srityse, bet taip pat įdomu sužinoti, kaip ši technologija keičia medicinos, teisės, politikos, viešojo administravimo ir kitas sferas“, – įspūdžiais dalijosi VU KnF dėstytoja.

Pasak jos, akademijoje buvo akcentuojama ne tik DI nauda ir jo taikymo galimybės, bet ir tokie svarbūs aspektai kaip etika, autorystė, atsakomybė bei atskaitomybė, susiję su DI diegimu įvairiose profesinėse srityse.

Renginys buvo tarptautinis ir tarpdisciplininis – jame dalyvavo 24 dalyviai iš 15 šalių, atstovaujantys įvairioms akademinėms ir profesinėms sritims. Per tris intensyvias dienas buvo klausomasi ne tik kviestinių pranešėjų, bet ir dalyvių parengtų pristatymų – net devyni dalyviai skaitė pranešimus, įkvėpusius turiningas diskusijas.

 

Abiejų renginių metu išryškėjo bendros Europos švietimo bendruomenės pastangos ne tik taikyti DI inovatyviai, bet ir vertinti jo poveikį iš etinės, teisinės bei socialinės perspektyvos. Tokie mokymai padeda kurti atvirą, kritiškai mąstančią ir skaitmeninei ateičiai pasirengusią akademinę bendruomenę.