Dovile Baleviciene VU KnF marketingo destytoja webPrasidėjus „Vienišių dienos“ (angl. Singles' Day) nuolaidoms e. prekyboje ir artėjant „Juodojo penktadienio“ (angl. Black Friday) išpardavimų vajui (šiemet – lapkričio 28 d.), daugelis pirkėjų jau ruošiasi nuolaidų medžioklei tiek fizinėse, tiek internetinėse parduotuvėse. Vis dėlto Vilniaus universiteto Kauno fakulteto bakalauro studijų programos Marketingo technologijos pirmininkė doc. dr. Dovilė Balevičienė mėgstantiems apsipirkinėti internetu primena, kad netrukus po „Juodojo penktadienio“ ateina dar viena reikšminga rinkodaros diena – „Kibernetinis pirmadienis“ (angl. Cyber Monday).

„Tai diena, kai „Juodojo penktadienio“ nuolaidos iš fizinių prekybos vietų persikelia į virtualią erdvę. Pasaulinė internetinių nuolaidų diena minima pirmadienį po Padėkos dienos ir „Juodojo penktadienio“. Istoriškai ji simbolizuoja skaitmeninės prekybos viršenybę prieš fizinę“, – aiškina dėstytoja.

Kaip pasakoja D. Balevičienė, 2005 metais JAV atsiradusi rinkodaros akcija visame pasaulyje įsitvirtino kaip viena didžiausių apsipirkimo internete dienų. Ją inicijavo prekybininkai, nusprendę pratęsti išpardavimų savaitgalį ir pasiūlyti nuolaidas internetinėse parduotuvėse.

Daugiau pirkimų – daugiau racionalumo

Dėstytojos teigimu, 2024 metų duomenys rodo aiškią tendenciją – pirkėjai tampa racionalesni, planuoja iš anksto ir nepasiduoda emociniams sprendimams fizinėse parduotuvėse. Tai lemia patogios elektroninės prekybos technologijos, mobilieji mokėjimai ir išmanios kainų lyginimo sistemos, padedančios greičiau įvertinti, ką ir kur iš tiesų verta pirkti.

„Praėjusiais metais JAV „Kibernetinio pirmadienio“ metu buvo išleista net 13,3 mlrd. dolerių, o per „Juodąjį penktadienį“ – 10,8 mlrd. Tai rodo, kad vartotojai vis dažniau renkasi apsipirkti internetu, lygindami kainas ir išvengdami emocinių pirkinių fizinėse parduotuvėse“, – aiškina D. Balevičienė, remdamasi akcijų indekso „Nasdaq“ surinktais duomenimis.

Kaip rodo „Adobe Inc. Analytics“ platformoje skelbiama daugialypės terpės skaitmeninės patirties analizė, populiariausios prekės šią dieną – elektronika, žaislai, drabužiai ir namų apyvokos daiktai. Net 57 proc. pirkimų atliekama naudojantis mobiliaisiais įrenginiais. Vakaro valandomis – apie 20–22 val. – amerikiečiai per minutę išleidžia net 15,8 mln. dolerių.

Vartojimo įpročiai keičiasi ir Lietuvoje

Nors Lietuvoje „Kibernetinis pirmadienis“ dar tik skinasi kelią, anot dėstytojos, tendencijos aiškios – vis daugiau elektroninių parduotuvių įtraukia šią dieną į savo rinkodaros kalendorių.

„Kartu su augančiu elektroninės prekybos mastu stiprėja ir vartotojų pasitikėjimas bei lojalumas virtualioms platformoms. Galime tikėtis, kad netolimoje ateityje „Kibernetinio pirmadienio“ taps tokiu pat laukiamu reiškiniu kaip „Juodasis penktadienis“, – sako D. Balevičienė.

Mokslininkės teigimu, „Kibernetinis pirmadienis“ – puiki proga planuojantiems didesnius pirkinius, ypač elektronikos ar buitinės technikos kategorijose. Šią dieną taikomos nuolaidos dažnai didesnės nei fizinėse parduotuvėse, o kainas galima greitai palyginti naudojantis išmaniosiomis sistemomis.

„Tai diena sąmoningam pirkėjui – tam, kuris neskuba, o planuoja. Ir būtent planuojantys sutaupo daugiau“, – pabrėžia dėstytoja.