„Labubu“ efektas: žaisliukas, kuris atskleidė pasikeitusias vartojimo tendencijas
Menininko Kasingo Lungo sukurtas Šiaurės miško elfo personažas „Labubu“ išgarsėjo 2019 m., kai Kinijos prekyboje pasirodė kaip pliušinis žaisliukas, išleistas bendrovės „Pop Mart“. 2025 m., pasitelkus reklaminius renginius ir nuomonės formuotojų dėmesį, jo populiarumas išaugo tiek, kad Jungtinėje Karalystėje prie parduotuvių formavosi įspūdingos eilės, o Lietuvoje pradėjo klestėti antrinė rinka ir prekyba padirbiniais. Šis fenomenas padėjo „Pop Mart“ iškilti tarp didžiausių šalies žaislų gamintojų ir kartu metė iššūkį tradiciniams ekonomikos modeliams, grindžiamiems racionalaus vartotojo samprata. Vilniaus universiteto Kauno fakulteto Socialinių mokslų ir taikomosios informatikos instituto doktorantė Gabija Stanislovaitytė atkreipia dėmesį, kad „Labubu“ sėkmė rodo augantį emocinių ryšių, socialinio statuso ir psichologinių veiksnių vaidmenį šiuolaikinėje ekonomikoje, kurioje prekės vertė dažnai apibrėžiama ne vien jos naudingumu ar kaina. Pasak jos, „Labubu“ pavertė žaislą savotiška ekonomikos mokslo inovacija, o šis reiškinys tampa svarbia pamoka ne tik verslui, bet ir visai visuomenei.